70-talshuset i lantlig stil ligger ogenerat ute på den västjylländska heden, där det vid första anblick inte väcker så stor uppmärksamhet. Innanför väggarna däremot väntar spektakulär arkitektur.

Lantegendomen från 1972 på 250 kvadratmeter och en ombyggd lada på 120 kvadratmeter ligger i vackra omgivningar ute på heden med betande får och fin utsikt i alla riktningar. En lantlig idyll som också är orsaken till att makarna Heike och Andreas ville bevara originalbyggnaden i lantlig stil i stället för att riva det och bygga helt nytt.

Berättelsen om det här helt unika gårdshuset på heden börjar egentligen i ett egnahemshus i Herning. Hit blev arkitekten Anders Barslund hembjuden av makarna Andreas och Heike som ville ha hjälp med en tillbyggnad. – Vi satte oss ner och tittade på ritningarna och jag föreslog ett par lösningar, men till sist frågade jag dem om det här egentligen verkligen var platsen för dem. Och om inte, så borde de kanske flytta? Jag ifrågasatte helt enkelt om platsen där de bodde faktiskt var den rätta för dem idag, berättar Anders Barslund.

Kort tid därefter ringde paret upp Anders igen. Den här gången för att berätta att de hade köpt ett hus från 1972 ute på heden. Det var byggt i gårdsstil och beläget i lantliga omgivningar, och här skulle Anders nu hjälpa dem med att inreda den gamla ladan till gästrum. Åtta år senare ringde Heike igen till Anders Barslunds arkitektbyrå, för nu började de gamla golvvärmerören från 70-talet att springa läck i huset. Så nu skulle hela huvudbyggnaden – 250 kvadratmeter – rensas upp, och då ville man passa på att omarbeta hela inredningen

Arkitektonisk tolkning

Att lanthuset ”omarbetades”, som arkitekten uttrycker det, är närmast en underdrift. Huset har genomgått en extrem ombyggnad, vilket har lett fram till en unik ny arkitektur. På insidan alltså – för utifrån sett råder fortfarande lantidyll med rött tegel, spröjsade fönster och betande får ute på de kringliggande markerna.

– Paret ville att arkitekturen skulle återspegla deras kärlek till naturen och deras önskan om att känna sig förbundna till den genom material och uttryck. En harmonisk bas där de skulle kunna njuta av lugn och ro. Resten var upp till mig, berättar arkitekt Anders Barslund, som inledde med att öppna upp till takplanet och röjde ut hela huset så att den bärande konstruktionen nu bärs av de tio meter långa järnbjälkar som vilar på två järnpelare som gjutits ned i husets grund. Det gav arkitekten den stabilitet som behövdes för att man skulle kunna åstadkomma en öppen planlösning med förbindelse till husets båda takvinklar.

Arkitekt-ritat kök från Multiform i ek och grå Fenix
Arkitektens överordnade idé

Idag upplever man arkitektens överordnade idé redan vid husets ytterdörr och entré där en passage med lågt tak ger ett tryggt och ombonat välkomnande. När man kommer längre in öppnar huset upp sig hela vägen ända upp till takplanets tak av björkkryssfanér som monterats med stor precision så att alla fogar följer varandra i perfekt symmetri. Det är detaljer som de här som gör huset till något alldeles speciellt, och Anders Barslund berättar att nästan alla de lokala hantverkarna har låtit sina familjer ta sig en titt på huset. – Alla involverade har varit så engagerade i det och så positiva, det har varit helt fantastiskt.

Inredningen har inspirerats av naturens fria plan, där man kan gå runt alla inslag.

Anders Barslund,
Arkitekt

– När vi rör oss runt i naturen rör vi oss runt i ett fritt plan, och vi kan gå runt alla inslagen. Det har jag arbetat vidare med inne i huset. Jag har inrättat rum genom att placera ut supermöblerna, de grå ”boxarna”, som fungerar som ankare i huset, säger Anders Barslund. – Det är alltså samma golv som flyter runt i hela huset, som du kan röra dig hela vägen runt i. Det finns inga väggar som stoppar dig när du rör dig runt i huset, bara skjutdörrar som kan föras undan hela vägen ut till ytterväggarna, och arkitekten har i stället tänkt i banor av uppehållspunkter i husets fria plan. Sedan har vi de så kallade ”supermöblerna”, varav den ena innehåller garderob, kontor, skafferi och köksskåp, och den andra vilken rymmer trappan till övervåningen, städskåp, en gästtoalett och en passage till master-sovrummet.

Arkitektritat kök från Multiform med Gaggenau vitevaror.
Ett kök utöver det vanliga

Hela premissen för den nya ombyggnaden har varit att göra arkitekturen till den del av inredningen. Det ställdes också krav på det nya kök som huset skulle utrustas med – en uppgift som husets ägare, Heike och Andreas, också betrodde arkitekten med. – Det var viktigt att hitta en köksleverantör som kunde se idén och som hade kompetensen att skapa allt det här. Det var här jag anlitade Multiform, eftersom de kan göra det hela lite snyggare och tillföra det där lilla extra. De var med på att skapa något extraordinärt, och tillsammans med Multiform Lyngbys ägare, arkitekten Piet Rose, hade vi många goda samtal kring köket, vilka tog avstamp i bland annat arkitekturhistoria. Det kändes mycket tryggt, såväl för mig själv som för Heike och Andreas, att ha en medspelare som också förstod arkitekturen, berättar Anders Barslund.

Køkkenøen er husets midtpunkt
Arkitekt Anders Barslund og arkitekt Piet Rose, Multiform Lyngby har indrettet et gennemtænkt arkitektegnet køkken

Köket ligger på en axel där huset öppnar sig mot trädgården på den ena sidan och passagen ut till köksträdgården på den andra sidan. Köket är indelat i tre zoner. De låga enheterna under fönstren är tillverkade av planskuret ekträ med genomgående ådring, vilket understryker husets längsgående axel. Inbyggd Gaggenau-ugn och högskåp med massor av förvaring finns fördelade i den ena ”supermöbeln” och har fått en grå nyans som passar fint ihop med den vackra kalkstensklinkersen från Marocko som flyter igenom hela huset. Köksön är kökets centrala mittpunkt med fronter av ekträ och en ljus bänkskiva i naturstenen kvartsit, som sträcker sig vidare ut i ett långt specialbyggt matbord. Köksön står på en sockel som är långt tillbakadragen under möbeln så att den nästan ser ut att sväva i rummet. Allt är specialbyggt för huset i samarbete mellan arkitekt Anders Barslund och Multiform.

Arkitekttegnet køkken med højt til loftet i The Farm langt ude på heden i Vestjylland

Multiform har specialtillverkat alla inventarierna för köket och husets alla övriga inbyggda skåp och möbler som har sitt ursprung i arkitektens idé för huset. Materialvalen har skett med omsorg, från klinkers till träslag och färger, så att allt harmonierar och tilltalar sinnena. – Huset fick inte bli en vit, klinisk låda, utan vi ville hitta färgtoner som samspelar riktigt fint. Till exempel har taket fått en mörkare vit nyans än väggarna som är mjukt kalkvita. Dessutom har vi utgått från klinkersen, en kalksten från Marocko, när vi skulle välja nyanserna på ekträet. Allt material till huset presenterades för granskning innan vi gjorde våra val. Det har gett ett sammanhang och en uppmjukning av kontrasterna som är en ren fröjd för ögat. Det finns ingenting som spretar ut, och det är ju det arkitekturen handlar om. Vad vi väljer att uppmärksamma, och hur vi påkallar uppmärksamheten, sammanfattar arkitekt Anders Barslund.

Køkkenøen i planskåret eg er midtpunkt i det arkitekttegnede køkken
Det var et stort ønske fra Heike at få en kaffestation i det arkitekttegnede køkken
Färg harmoni

Behovet av möbler i det nyrenoverade huset är närmast obefintligt eftersom alla inventarier är intänkta och integrerade i de ”supermöbler” som arkitekt Anders Barslund har utformat. Dock med undantag för vardagsrummet, där soffmöbler från Cassina samspelar med den harmoniska färgställningen i hela huset. Inga väggar helt är vita, utan brutna i mjuk kalkvit nyans, och taken är målade i en mörkare vit nyans.

– Jag är inte så glad för helt vita väggar, för det blir så skarpt och rent att alla dina möbler och textilier får svårt att göra sig väl mot sådana väggar. Väggar ska brytas mycket mer så att du hittar en nyans som är vacker mot exempelvis en trämöbel, säger arkitekt Anders Barslund. Alla färgerna – från färgerna på väggar och köksfronter till textilier och detaljer – är avstämda med utgångspunkt från den vackra marockanska kalkstensklinkersen som täcker hela golvet på bottenvåningen.

Master-sovrummet kan nås genom en av husets ”supermöbler”, som för övrigt innehåller städskåp, gästtoalett och trappa till ovanvåningen. In mot sovrummet formas supermöbelns ena sida av inbyggda skåp, en lösning som liksom de övriga enheterna är skapade av Multiform. Sängens gavel med inbyggda skåp på baksidan är byggd i samma ekträ som de övriga inbyggda enheterna i huset, och det skapar en vacker enhetlighet genom hela huset.

Badrum med botanik

Badrumsväggen med botanikinspirerad William Morris-tapet bryter av mot husets i övrigt diskreta estetik. Det är ett effektivt grepp som gör badrummet till en helt ny upplevelse. Badkaret är nedsänkt i golvet så att man rent fysiskt tar ett steg närmare naturen utanför fönstren. Tapeten har fått sju lager lack så den tål fukten och vattnet från badrummet.

Makarna Heike och Andreas som bor i huset gav arkitekt Anders Barslund näst intill fria tyglar att skapa en helt ny arkitektur i det gamla 70-talshuset. Hela ombyggnaden tog ett år och alla husets kvadratmeter sattes i spel. Däribland det outnyttjade takplanet som man skapade en öppen förbindelse till från bottenvåningen så att båda husets våningar får glädje av den sinnliga visuella upplevelsen av att bo under björkfanértaket. Häruppe har Heike och Andreas inrättat två hemmakontor och ett litet gästrum i gaveln. Arkitekten har jobbat mycket på att dämpa ljuset på utvalda platser, bland annat ovanför sängen.

Så är det att bo här

– Naturen betyder enormt mycket för oss, och det var viktigt för oss att huset även på insidan skulle avspegla den och förmedla lite av den känsla som vi upplever ute i naturen. Anders (Barslund, red.) känner oss och behärskar verkligen konsten att förstå och lägga märke till vad som är viktigt för oss för att sedan omvandla det till arkitektur. Jag hade inte kunnat föreställa mig hur det skulle vara att bo i det färdiga huset förrän vi flyttade in i det efter ombyggnaden. Här är en fantastisk, avkopplad atmosfär och alla material passar så fint ihop. Färgerna och materialen återspeglar omgivningarna utanför och vi värdesätter alla de små detaljerna varenda dag. Och så
är det så funktionellt – det är som om huset fungerar av sig själv och lägger allt på plats. Supermöblerna fungerar verkligen i praktiken, i det avseende att allt har sin plats och är lätt att hitta. Huset är som en enda stor möbel – men samtidigt känns det varken kallt eller kliniskt. I slutänden handlar det om färgerna och materialen, och alla som kommer hit säger samma sak – här är jättemysigt, berättar Heike.